دستگاه زنت چیست؟ + قیمت و خرید

 

جهت استعلام قیمت و خرید دستگاه زنت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

دستگاه زنت

دستگاه زنت چیست؟

دستگاه زنت از دستگاه هایی است که کمتر نام آن شنیده شده است. دستگاه زنت قابلیت تهویه هوا و جابجایی جریان هوای گرم و سرد را در مکان های مختلف دارد. اگر بخواهیم ریشه کلمه زنت را بررسی کنیم برگرفته از ابتدای کلمات زمستان ، نیمه و تابستان می باشد.

کارایی اصلی دستگاه زنت به صورت سیستم سرمایشی می باشد ولی قابلیت استفاده به صورت گرمایشی را نیز دارا می باشد و در تمام فصول سال می توان از آن استفاده کرد.که صورت استفاده در فصول سرد سال بایستی برای گرمایش به سیستم کویل های مخصوص آب گرم را اضافه کرد.برای تامین آب گرم می توان از بویلر یا پکیج آب گرم استفاده کرد.

ساختار کارکرد دستگاه زنت همانند کولرهای آبی می باشد. در واقع بخش تابستانی دستگاه مشابه یک کولر آبی و بخش زمستانی آن ( در صورت نصب کویل) مشابه دستگاه هواساز است.

نحوه کار و عملکرد دستگاه زنت:

عملکرد این دستگاه همانند کولر آبی و ایرواشر می باشد و از نظر ساختار و ابعاد نیز تفاوت خاصی با این دستگاهها ندارد. وجود پنل های سلولزی و پوشالی باعث شباهت بیشتر این دستگاهها با سیستم کولر آبی و ایرواشر ها می باشد.

دستگاه زنت هوای محیط را با استفاده از فن مخصوص خود به داخل دستگاه و قسمت هایی که پنل های سلولزی و پوشالی وجود دارند و با استفاده از آب مرطوب شده اند می کشد و پس از تبدیل شدن به هوای خنک با استفاده از فن به فضای مورد نظر هدایت می کند.

تغییر دما به وسیله دستگاه زنت به این صورت است که معمولا دمای محیط ۳۸ درجه سانتی گراد را تا ۲۶ درجه سانتی گراد خنک می کند و استفاده از سرمایش و گرمایش و حتی حالت فن (بدون دما) به عهده و انتخاب خود شما می باشد.

در فرآیند گرمایش نیز روند به همین صورت است با این تفاوت که پوشالها با استفاده از آب داغ مرطوب شده اند و باعث افزایش دما می شوند.که این آب گرم در بویلر موتورخانه و یا پکیج مرکزی تولید و با استفاده از پمپ به درون کویل های آب گرم دستگاه هدایت می شود.

در اکثر دستگاه های زنت به جای استفاده از صفحات پوشالی از صفحات سلولزی استفاده می شود که از آلودگی هوا توسط باکتریها و یا انتشار ذرات حساسیت زا در هوا جلوگیری می کنند، که از مزایای این نوع دستگاهها می باشد.

هواساز زنت

قیمت و خرید دستگاه زنت :

شما برای خرید دستگاه زنت مناسب بهتر است که از مشاوران بتا تهویه راهنمایی بگیرید زیرا باید در ابتدا حجم هوادهی و ظرفیت گرمایش و سرمایش مورد نیاز خود را مشخص نمایید و همچنین با توجه به محل نصب بتوانید بهترین دستگاه را خریداری نمایید.

دستگاههای زنت به دلیل نداشتن کمپرسور قیمتهای مناسب تری نسبت به سایر سیستم های تهویه دارند و از دیگر مزایای این دستگاه ها می توان به مصرف برق پایین این دستگاهها اشاره کرد.

شایان ذکر است شما می توانید مشخصات و قیمت انواع دستگاههای زنت خانگی و صنعتی را در سایت بتا تهویه به راحتی مشاهده و مقایسه نمایید و با توجه به هزینه و شرایط محیطی محل نصب بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه زنت :

اجزای تشکیل دهنده دستگاه زنت شامل موارد زیر می باشند:

  • موتور هواکش و موتور هوادهی
  • پنل های پوشالی یا سلولزی
  • موتور الکتریکی و فن
  • لرزه گیر یا دمپر
  • سیستم فیلتراسیون هوا
  • کویل آب گرم برای استفاده در فصول سرد سال
  • پمپ و لوله های گردش آب
  • سیستم رطوبت زا
  • دریچه ورودی و خروجی هوا

معمولا از استیل های ضد زنگ و مقاوم در برابر خوردگی برای ساخت بدنه این دستگاه ها استفاده می شود. و همچنین با استفاده از کنترلر دما و صفحه نمایشگر کوچک که روی آنها وجود دارد می توان دمای خروجی دستگاه زنت را تعیین کرد.

کاربرد این دستگاه چیست و در چه مکانهایی قابل استفاده می باشد؟

برای استقرار دستگاه بهتر است که با کارشناسان با تجربه مربوطه در این زمینه مشورتهای لازم صورت گیرد ولی در حالت کلی بهتر است این دستگاه ها در بالکن ، پشت بام و یا حیاط نصب گردند.

دستگاه های زنت در هر محیطی قابل استفاده می باشند و حتی در محیط هایی که زمستان سرد و خشکی دارند هم می توانند رطوبت لازم را ایجاد نمایند. از دیگر مزایای این دستگاه می توان استفاده از آنها در مکانهایی که امکان استفاده از رادیاتور و یا لوله کشی وجود ندارد اشاره کرد.

نصب و راه اندازی دستگاه های زنت آسان بوده و همچنین فضای اشغال شده توسط این دستگاهها کمتر از سایر دستگاه های تهویه هوا می باشد.

دستگاه زنت آپارتمانی:

دستگاههای زنت آپارتمانی که از پرکاربردترین این دستگاهها می باشند هوای گرم و مرطوب را در زمستان و هوای خنک را در تابستان به ساکنین آپارتمانها هدیه می دهند. دستگاه زنت معمولا در پشت بام نصب میگردد و کانالها و لوله های آب و گرم و سرد برای هر واحد به صورت مجزا نصب می گردد.

ظرفیت سرمایش و گرمایش زنت های خانگی و آپارتمانی نسبت به نوع صنعتی آنها پایین تر می باشد.

دستگاه زنت صنعتی:

برای محیط های کارخانه ها و سایر محیط های صنعتی از این نوع دستگاه ها استفاده می گردد که ظرفیت سرمایش و گرمایش بالایی را ارائه می دهند. از این نوع دستگاه ها برای سرمایش و گرمایش محیط هایی با مساحت زیاد استفاده می گردد. و همچنین زنت های صنعتی قابلیت راه اندازی با کانال و یا بدون کانال هوادهی را دارند.

مزایا و معایب دستگاه زنت :

این دستگاه قابلیت استفاده در اکثر مناطق ایران را دارد که در ادامه به مهمترین مزایای این دستگاه اشاره می کنیم:

  • از نظر اقتصادی تهیه این دستگاه ها نسبت به سایر دستگاه های تهویه مطبوع مناسب تر می باشد
  • راه اندازی و نصب این دستگاهها بسیار آسان و ارزان می باشد
  • قابلیت استفاده در تمام فصول
  • مصرف برق پایین
  • عدم نیاز به رادیاتور و یا سیستم لوله کشی مجزا
  • قابلیت تامین رطوبت در فصلهای سرد سابل
  • ایجاد جریان ملایم هوا
  • وجود سیستم فیلتراسیون برای گردش هوای سالم

عموما در پروژه هایی که بودجه زیادی دارند از این سیستم استفاده می شود.ولی بیشترین کاربرد این دستگاه در سوله های صنعتی ،سالنهای بزرگ و محیط های کارگاهی می باشد.

زنت

در این قسمت قصد داریم تا معایب این دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم:

  • عدم استفاده در آب و هوای مرطوب
  • مصرف آب در حالت سرمایش
  • عدم کنترل دما در یک بخش به خصوص ساختمان
  • سرمایش ضعیف تر نسبت به هواسازها و چیلر

که عدم کارکرد مناسب در مناطق مرطوب مانند شهرهای ساحلی از مهمترین معایب این سیستم می باشد. و همچنین محدودیت در کنترل دمای قسمتهای مختلف ساختمان بر خلاف چیلرها و فن کویل ها وجود دارد، و هوای گرم یا سرد به صورت یکنواخت در تمامی قسمت ها توزیع می شود.

جمع بندی

ما سعی کردیم تا در این مقاله به بررسی دستگاه زنت بپردازیم. در صورتی که قصد استفاده از این دستگاه را دارید، بهتر است این مقاله را با دقت بخوانید و اطلاعات کافی به دست آورید. در صورت نیاز به خرید دستگاه های زنت با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش مناسب می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. جهت اطلاعات بیشتر درباره مزایا و معایب این دستگاه کلیک کنید.

 

سوالات متداول دستگاه زنت

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نحوه عملکرد دستگاه زنت در زمستان چگونه است؟

دستگاه زنت در زمستان، پس از ترکیب هوای برگشتی و هوای تازه بیرون، و پس از عبور از کویل گرم، گرمای مناسبی را ایجاد می کند.

دستگاه زنت برای چه آب و هوایی مناسب است؟

دستگاه زنت برای آب و هوای خشک و نیمه خشک بسیار مناسب می باشد.

قیمت دستگاه زنت چقدر است؟

قیمت دستگاه زنت، به خاطر اینکه اجزای ساده تری دارد، در مقایسه با سایر دستگاه ها مانند چیلر ارزان تر است

اجزای تشکیل دهنده دستگاه زنت چیست؟

فن دمنده، پمپ سیرکولاسیون، نازل های آب و پدهای سلولوزی اجزای اصلی دستگاه زنت را تشکیل می دهند.

کاربرد دستگاه زنت چیست؟

در سوله های صنعتی که رطوبت وجود ندارد و منابع تأمین آب به قدر کافی موجود است، زنت همچون ایرواشر، می تواند کاربرد داشته باشد.

نحوه عملکرد دستگاه زنت در تابستان چگونه است؟

دستگاه زنت در تابستان، هوای گرم محیط را پس از عبور از روی پدهای سلولوزی و  تبخیر آب، هوای محیط را خنک می کند.

محصولات

مبدل حرارتی پوسته و لوله (شل اند تیوب)
مبدل حرارتی هوا خنک (درای کولر)
برج خنک کننده فایبر کلاس
زنت (دستگاه گرمایشی سرمایشی صنعتی)
ایرواشر (دستگاه سرمایشی و گرمایشی)
روف تاپ پکیج یونیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما